Az egyik túrázós napon, az útvonalunkon keresgélve futottunk bele a kőhajóba. Nem nagy kitérőt beiktatva, pedig el is mentünk Bökénybe, hogy ezt az érdekességet megtekinthessük személyesen is. Meglestük a Hármas-Kőröst, a duzzaztót és egy érdekes épülettel is találkoztunk.
A területről a legjobb információkat, a kőhajó után való keresgélés közben, az Építős Blogon találtam, hiszen a kőhajó mellett található duzzasztó illetve zöld területről, szépen összeszedett információk vannak, ezért néhol idézni fogok belőle. A kőhajó, Szentes mellett a Hármas-Körösön található egy műtárgy mellett, ami akár önmagában, nevezetessége is lehetne a haza építőmérnöki alkotásoknak. Ez nem más mint a duzzasztó. A duzzasztó 1905 és 1907. között épült fel, Dr. Zielinszky Szilárd műegyetemi tanár tervei alapján. Ő volt a hazai vasbeton szerkezetek első nagy, mai napig tisztelt szakembere. Az első hazai vasbeton vízépítési műtárgy célja az volt, hogy segítségével hajózhatóvá tegyék a folyót. Így a duzzasztó mellett egy hajózsilip is létesült. A duzzasztó tűsgátas rendszerű. A mederbe, 27 darab keretlábat helyeztek el, amit további 15 tűtartó cső egészített ki. Az így képzett szerkezetnek támasztottak 350 darab 4,64 méter hosszúságú, vörösfenyő gerendát. Így 3,53 méter duzzasztási szintet tudtak elérni. A 6-700 tonnás hajók részére pedig egy 10 méter széles, 68 méter hosszú zsilip épült. A zsilipkapuk vasból készültek és kézi vezérlésűek voltak. Így egészen Békésszentandrásig hajózhatóvá vált a folyó. Itt 1942-ben épült egy másik szerkezet, amivel további 100 km-el növelték a hajóval bejárható folyószakasz nagyságát. A közúti szállítás térnyerése miatt azonban, egyre kisebb szerep jutott itt a teherhajóknak. Végül meg is szűnt, ami a bökényi duzzasztó sorsát is megpecsételte. A műtárgy 1987-re került olyan állapotba, hogy már nem volt képes betölteni a neki szánt szerepet, így üzemen kívül helyezték.Szóval valahogy mindig kerül egy kis urbex feeling is a túráinkba. Ma már egy rozsdás szerkezet mutatja, hogy itt egykoron nagyobb élet is volt. 1957-es évszámmal ellátott kőhajóról, jószerivel semmit nem találni az interneten. Így ha találok róla valamilyen adatot még, akkor frissítem a bejegyzést. A frissítésről mindenképpen jelezni fogok.
Köszönöm, hogy elolvastad és ha tetszett, oszd meg, hogy eljuthasson olyanokhoz, akiket szintén érdekelhet. Ha szeretnél még a blogon más, új bejegyzéseket olvasni, akkor feltudsz iratkozni az oldalra, ahol megtalálod a Facebook és Instagram oldalamhoz vezető linkeket. A Bánat Virág képre kattintva, a Bánat Virág Instagram oldalára kerülsz, ahol más, urbex jellegű túráink során készült képeket találod.
Köszönöm, hogy elolvastad és ha tetszett, oszd meg, hogy eljuthasson olyanokhoz, akiket szintén érdekelhet. Ha szeretnél még a blogon más, új bejegyzéseket olvasni, akkor feltudsz iratkozni az oldalra, ahol megtalálod a Facebook és Instagram oldalamhoz vezető linkeket. A Bánat Virág képre kattintva, a Bánat Virág Instagram oldalára kerülsz, ahol más, urbex jellegű túráink során készült képeket találod.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése