2024. február 10., szombat

MiG-21 Emlékmű Kecskemét

Az eléggé általános nálam, hogy azokat a helyszíneket preferálom jobban amik valami oknál fogva repülőgépekhez közelebb állnak. A repterek iránti vonzalmam már kifejtettem egy párszor, és ha nem is teljesen ugyan az a helyzet ezekkel a helyszínekkel, de mégis ahhoz áll közelebb. Az egyik ilyen kedvenc helyszín a Kecskeméti MiG-21 emlékmű, ami a város keleti elkerülő szakaszán, vagyis inkább oldalán a 44-es főúton a 445-ös északi elkerülő indulásánál a kapcsolatot létesítő körforgalomban helyezkedik el. Sok napfelkeltét kávéztam végig itt már és fogok is, hiszen kiváló nap indító helyszínként szolgál a nem mindennapi megjelenésével, és hát ugye, repülő.
A 2015.12.08-án felavatott emlékmű mára a város egyik jelképévé vált. Ugyanis a kiállított repülőgép nem más mint a 9606 oldalszámú MiG-21MF avagy NATO kódján Fishbed-J sugárhajtású vadászrepülőgép. Ez a repülőgép 1976 óta szolgálta a hazát, és Kecskeméten állomásozott. A repülőgép a város és a Magyar Honvédség közötti szoros kapcsolatot hirdeti, és nem csak számomra, hanem  a helyi közösség számára is fontos emlékmű. Az emlékművet a Légijármű Javítóüzem szakemberei 2021 májusában leemelték és állapotáról gondoskodtak, majd 2021.06.25.-én vissza állították azt a körforgalomban található talapzatára. Azóta is a Kecskeméti Légibázis mellett található körforgalom szerves része. A kiállított MiG-21MF (FISHBED-J) egy ikonikus szovjet tervezésű vadászrepülőgép, amely számos ország légierőjében szolgált, köztük Magyarországon is. 

Íme néhány részletes információ a repülőgépről:

MiG-21MF (NATO kód: FISHBED-J)
Mikoyan-Gurevich Design Bureau, Szovjetunió
Gyáriszáma 969606
Első repülését 1955-ben teljesítette a MiG-21 alapváltozata
Maximális sebesség: 2,175 km/h (1,385 mph, Mach 2.05)
Hatótávolság: 1,670 km (1,037 mi, 901 nmi)
Hossz: 14.7 m
Szárnyfesztávolság: 7.15 m
Magasság: 4.1 m
Súly:Üres: 6,000 kg
Maximális felszállósúly: 8,500 kg
Motor: Tumansky R-11F-300 sugárhajtómű
1974-ben állították üzembe és 1995-ben kivonták és selejtezték.

Fegyverzet:

1 db 23 mm-es GSh-23 gépágyú
Különböző rakéták és bombák, beleértve a R-3S és R-60 légiharc rakétákat

Kiváló manőverezhetőség, magas sebesség és gyorsaság jellemezte a típust. A MiG-21MF az 1970-es évek óta szolgálta a Magyar Honvédséget, és Kecskeméten több is állomásozott. A repülőgép a hidegháború idején számos légiharcban részt vett, és a világ egyik legelterjedtebb vadászrepülőgépe volt. Az itthoni MiG-21-esek elsődleges feladata a magyar légterek védelme volt, különösen a szovjet blokk keretein belül. A repülőgépek a légifölény biztosítására és a légvédelmi rendszerek támogatására szolgáltak. A MiG-21-esek részt vettek különböző nemzeti és nemzetközi légiharc gyakorlatokban, ahol a szovjet és más szocialista országok légierőivel együttműködtek.
Ezek a gyakorlatok a légiharc taktikák és a repülőgépek képességeinek fejlesztésére összpontosítottak. A hidegháború alatt a szovjet érdekszférában más országokban is bevetették őket, például a Csehszlovák Légierő keretein belül, ahol a magyar pilóták is részt vehettek közös gyakorlatokon.  A MiG-21-esek a hidegháború alatt több légiharcban is részt vettek, ahol a szovjet légierő stratégiáit követték. Ezek a harcok általában a légifölény megszerzésére irányultak, és a MiG-21-esek manőverezhetősége és sebessége miatt kiemelkedő szerepet játszottak. A szovjet légierő egyik alappillére volt, és több mint 60 ország légierőjében használták. A repülőgép a modern vadászrepülőgépek fejlődésének egyik mérföldköve, és a légierők számára fontos szerepet játszott a légifölény biztosításában. A hidegháború végén a MiG-21-esek modernizációs programokon is részt vettek, hogy lépést tartsanak a technológiai fejlődéssel és a légiharc követelményeivel.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedvenc!

Visszatértem LHJK-ra, mert érdekelt a felújított Mig-15 bisz

Egy jó ideje nézegetem már a repülős hírek közt, hogy a Jakabszállás Airporton  nyugállományozott MiG-15 bisz állapota változott a legutóbbi...

↑ Vissza a tetejére ↑ Vissza a tetejére