2025. január 29., szerda

Cessna 152 - HA-BHE

Általános jellemzők:
Legénység: 1
Férőhely: 3 utas
Hosszúság: 8,84 m (29 láb 0 hüvelyk)
Szárnyfesztávolság: 36 láb 0 hüvelyk (10,97 m)
Magasság: 9 láb 4 hüvelyk (2,84 m)
Szárny területe: 174 négyzetláb (16,2 m 2 )
Üres tömeg: 1970 font (894 kg)
Maximális felszállási tömeg: 3100 font (1406 kg)
Erőmű: 1 × Lycoming IO-540-AB1A5 léghűtéses, 230 LE (170 kW)
Légcsavarok: 3 lapátos állandó fordulatszám

Teljesítmény:
Maximális sebesség: 150 kn (170 mph, 280 km/h)
Utazási sebesség: 145 kn (167 mph, 269 km/h)
Leszállási sebesség: 49 kn (56 mph, 91 km/h)
Hatótávolság: 930 nmi (1070 mérföld, 1720 km)
Emelkedési sebesség: 924 láb/perc (4,69 m/s)

    Gyári szám:15283630

    N4779B regisztrációval került az amerikai Santa Anából Londonba ahol megkapta a  G-CKUF regisztrációt. Rövidke használat után átkerült Magyarországra és megkapta a HA-BHE regisztrációt. Dunaújvárosba talán ekkor került, és oktatási célokat lát el.
    A HA-BHE egy Cessna 152-es, amerikai kétüléses, fix triciklivel felszerelt általános repülési repülőgép, amelyet elsősorban repülési kiképzésre és személyes használatra használnak. A korábbi Cessna 150 -re épült, amely számos kisebb tervezési változtatást tartalmazott, és egy kicsit erősebb motort is kapott, hosszabb élettartamért és jobb hatótávolság miatt. A Cessna 152-est már negyven éve nem gyártják, de sok belőlük még mindig repülésre alkalmas, és rendszeresen használják repülési kiképzésre. Az 1978-as modellévben szállított 152-es a jól bevált Cessna 150 formatervezés korszerűsítése volt. A 152-est az akkor új új Beechcraft Skipperrel és Piper Tomahawkkal akarták versenyeztetni a piacon. Mindkettőt ugyanabban az évben mutatták be. További tervezési célok voltak még a hasznos terhelés javítása a bruttó tömeg 1670 fontra (760 kg-ra) történő növelésével, a belső és külső zajszint csökkentése, valamint az akkor újonnan bevezetett Avgas üzemanyaggal való jobb működés.
    A 150-eshez hasonlóan a 152-esek nagy többsége a Cessna gyárban , a kansasi Wichitában készült. Számos példányt a francia Reims Aviation is épített,ezek az F152/FA152 jelzést kapták.
    A 152-es gyártása 1985-ben fejeződött be, amikor a Cessna beszüntette az összes könnyű repülőgép gyártását. Addigra a 152-ből összesen 7584 példány készült , köztük az A152 és FA152 Aerobat műrepülő változatok is világszerte. 2007-ben a Cessna bejelentette, hogy megépíti a könnyűsport repülőgép utódját, a Model 162 Skycatchert, bár ezeknek a gyártása 2013-ban aztán véget ért.

    Erőmű


    Az összes Cessna 152-t Lycoming O-235 motorral gyártották, amelyet 1942 óta gyártottak. A Lycoming nemcsak a motor teljesítményét növelte a Cessna 150-hez képest, hanem jobban kompatibilis volt az újabb, 100 LL-es, alacsony ólomtartalmú üzemanyaggal is. Az 1977 és 1982 között gyártott Cessna 152-eseket Lycoming O-235-L2C motorokkal szerelték fel, amelyek 110 LE (82 kW) teljesítményt adtak le 2550-es fordulatszámon. Ez a motor még mindig szenvedett az ólomszennyeződési problémával a szervizelések során. 1983-ban a 108 lóerős (81 kW) O-235-N2C váltotta fel, amely eltérő dugattyús kialakítással és újratervezett égésterével csökkentette ezt a problémát. Ezután már az N2C motort használták a típusban, egészen addig amíg a gyártás 1985-ben befejeződött.

    Sárkány

    A repülőgépváz főként fémszerkezetű, elsősorban 2024-T3 alumíniumötvözetből készül , szegecselt héjjal. Az olyan alkatrészek, mint a szárnyvégek és a burkolatok üveggel megerősített műanyagból készültek . A törzs egy félig monocoque , függőleges válaszfalakkal és keretekkel, amelyeket a törzs hosszában futó longons köt össze. A szárnyak merevítős kialakításúak. Mindegyik szárny elkeskenyedő, a csúcsrész húrja egy fokkal kisebb ütési szöggel rendelkezik, mint az állandó szélességű szakasz végén lévő húr. Ez nagyobb csűrő hatékonyságot tesz lehetővé elakadás közben. Az 1978-as modell egy darabból készült burkolattal rendelkezik, amelynek eltávolításához el kell távolítani a propellert. Az 1979-es modell azonban már egy osztott orr burkolatú orrtálat mutatott be, amely a propeller eltávolítása nélkül is könnyedén eltávolítható.

    Repülő vezérlők és Műszerfal


    A Cessna 152-esek opcionális felszereléseként kettős kezelőszervek állnak rendelkezésre, és szinte minden 152-esre telepítve van ez az opció. A Cessna 152 differenciálcsűrőkkel van felszerelve, amelyek 20 fokkal felfelé és 15 fokkal lefelé mozognak. Egyrésű , elektromosan működtetett, legfeljebb 30 fokos szögben nyitható szárnyakkal rendelkezik. A kormánylapát 23 fokkal elmozdítható mindkét oldalra, és talajon állítható trimmelő füllel van felszerelve. A liftek 25 fokkal felfelé és 18 fokkal lefelé mozognak. A jobb oldali liftre egy állítható díszfül van felszerelve, amelyet a vezérlőkonzol közepén található kis kerék vezérel. A trimmelő fül 10 fokkal felfelé és 20 fokkal lefelé mozog a felvonó húrvonalához képest.

    Futómű


    A Cessna 152-esek fix tricikli futóművel vannak felszerelve. A főhajtóműnek cső alakú acéllábai vannak, amelyeket egy teljes hosszúságú burkolat vesz körül. Ezen egy lépcsőfok található a kabinba való belépéshez. A tengelytávja 7 láb 7 hüvelyk (2,31 m). Az orrkerék a motortartóhoz csatlakozik, és egy oleo rugóstaggal rendelkezik , amely csillapítja és felveszi a normál üzemi terhelést. Az orrkerék 30 fokkal kormányozható az üresjárat mindkét oldalán, és 30 fokos differenciálfékkel elfordulhat. Rugós összeköttetésen keresztül kapcsolódik a kormánypedálokhoz. A fékrendszer egyetlen tárcsafékszerelvényekből áll, és hidraulikus rendszerrel lehet működtetni. A fékek a kormánypedálok felső részének megnyomásával működtethetők. Guruláskor a differenciálféket lehet használni, ami nagyon szűk kanyarokat tesz lehetővé. A 152-es fel van szerelve rögzítőfékrendszerrel. Ezt úgy alkalmazzák, hogy mindkét lábféket lenyomják, majd a "Park Brake" kart a pilóta bal oldalára húzzák. Ezután a fékek kioldódnak, de a nyomás megmarad a rendszerben, így mindkét fék bekapcsolva marad.

    Módosítások

    A Cessna 152-hez több száz módosítás érhető el. Azonban külön modell rendszer itt még nem volt a Cessnánál elterjedt. A motor, futómű változatok, a STOL készletek, az évek folyamán automatikusan beépültek a modellekbe illetve néhány kiegészítő csomagként volt elérhető. Ezeket a változatokat  A152 Aerobat műrepülés és ejtőernyős kivitelként, C152 II  Nav Pac felszereltségi csomaggal, C152-T edzőgépként kerültek forgalomba.

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése

    Kedvenc!

    Visszatértem LHJK-ra, mert érdekelt a felújított Mig-15 bisz

    Egy jó ideje nézegetem már a repülős hírek közt, hogy a Jakabszállás Airporton  nyugállományozott MiG-15 bisz állapota változott a legutóbbi...

    ↑ Vissza a tetejére ↑ Vissza a tetejére