2025. január 29., szerda

Cessna 172E Skyhawk - HA-DID

Általános jellemzők:
Legénység: 1
Kapacitás: három utas, 120 font (54 kg) poggyász
Hosszúság: 8,28 m (27 láb 2 hüvelyk)
Szárnyfesztávolság: 36 láb 1 hüvelyk (11,00 m)
Magasság: 8 láb 11 hüvelyk (2,72 m)
Szárny területe: 174 négyzetláb (16,2 m 2 ) módosított NACA 2412
Üres tömeg: 1691 font (767 kg)
Bruttó tömeg: 2450 font (1111 kg)
Üzemanyag kapacitás: 56 US gal (210 L) (52 US gal (200 L)
Erőmű: 1 × Continental O-300-A  négyhengeres, vízszintesen ellentétes repülőgépmotor, 145 LE (108 kW)
Légcsavarok: 2 lapátos fém, fix osztású McCauley 1C235/LFA7570 modell, 1,91 m (6 láb 3 hüvelyk) átmérő (maximum)

Teljesítmény:
Utazási sebesség: 122 kn (140 mph, 226 km/h)
Leállási sebesség: 47 kn (54 mph, 87 km/h)
Hatótávolság: 696 nmi (801 mérföld, 1289 km) 45 perces tartalékkal, 55%-os teljesítménnyel, 3700 m magasságban
Emelkedési sebesség: 721 láb/perc (3,66 m/s)
Szárnyterhelés: 68,6 kg/ m 2

Repüléselektronika:
Opcionális Garmin G1000 elsődleges repülési kijelző

Gyári szám: F172-0078

Bár pontos évszámokkal nem rendelkezem 2008-ban már D-EHSY regisztráción Németországban repült. Az ottani éveit követően 2019-ben megkapta a HA-DID regisztrációt és Jakabszállásra került oktató repülőnek. 
A Cessna 172-es típusa egy négyüléses, egymotoros, merev szárnyú repülőgép. A prototípus először 1955-ben repült. A Cessna 170-ből fejlesztették ki, és az akkor hagyományos futómű helyett, tricikli futóművet kapott. A Skyhawk nevet eredetileg egy dísz csomagra használták, de később az összes szabványos 172-es repülőgépre alkalmazni kezdték. A különböző konfigurációk pedig Cutlass, Powermatic és Hawk XP néven kerültek forgalomba . A Franciaországban gyártott, továbbfejlesztett változatokat pedig Reims Rocket néven forgalmazták. Hosszú élettartama és népszerűsége alapján a Cessna 172 a történelem legsikeresebb repülőgépe. A Cessna 1956-ban kezdte sorozatgyártását, és 2015-ig a cég és partnerei több mint 44 000 példányt építettek. Könnyű általános repülésű repülőgépként, a Skyhawk fő versenytársai a Beechcraft Musketeer, a Grumman American AA-5, a Piper PA-28 Cherokee, a Diamond DA40 Star illetve Cirrus SR20.
A Cessna 172-est a 170-es modelljük leváltására tervezte. A továbbfejlesztett változat egy Continental O-300-A motorral lett felszerelve és azonnali sikereket zsebelt be, ugyanis alig egy év alatt több mint 1400 darab készült belőlük. A Continental O-300-A motor a C145 modernizált változata. 145 LE és 108 kW, közvetlen befecskendezéses repülőgépmotor.1960-as évek 172A modellje a ma is használatban lévő, hátrafelé húzott hátsó szárnyat kapta meg elsők között. 1963-tól a 172D modell és az összes későbbi 172 modellnél a legnagyobb frissítés egy leengedett hátsó fedélzet volt, amely lehetővé tette a hátsó ablakot. A Cessna ezt a hozzáadott hátsó láthatóságot "Omni-Vision" néven hirdette. A gyártást az 1980-as évek közepén leállították, de 1996-ban újraindult a 160 LE-s és 120 kW -os 172R Skyhawkkal. 1998-ban egy 180 LE-s (135 kW) motorral frissült széria, a 172S Skyhawk SP-vel.
Most nézzünk rá a HA-DID típus idejére. A közvetlen elődje a 172D típus 1963-as modellévben jelentkezett és levágott hátsó törzzsel, körbefutó Omni-Vision hátsó ablakkal, egyrészes szélvédővel, megnövelt vízszintes stabilizátor fesztávolsággal és lehajtható kalappolccal rendelkezett a hátsó kabinban. A bruttó tömeget 2300 fontra (1043 kg) emelték, ahol a 172P-ig marad. Újabb kormány- és fékpedálok is kerültek bele. 1011-et a Cessna épített, míg további 18- at a francia Reims Aviation gyártott F172D néven. A HA-DID modellje a 172E az 1964-es modellévvel érkezett, újratervezett műszerfallal, középre szerelt avionikával és megszakítókkal, amelyek a korábbi modellek elektromos biztosítékait váltották fel. 1209-t építettek belőle, ebből 67db-ot a Reims F172E néven.

Világrekordok

1958. december 4. és 1959. február 7. között Robert Timm és John Cook felállították a (tankolt) repülési állóképesség világrekordját egy használt, N9172B lajstromszámú Cessna 172-vel. A nevadai Las Vegasban, McCarran Fieldről (ma Harry Reid Nemzetközi Repülőtérről ) szálltak fel, majd 64 nap, 22 óra, 19 perc és 5 másodperc után szálltak vissza a McCarran Fieldre egy becslések szerint 150 000 mérföldet (240 000 km) megtett repüléssel. hatszor messzebbre, mint a világ körülrepülése az Egyenlítőnél. A repülés a Damon Runyon Cancer Fund adománygyűjtésének része volt. A repülőgép most a repülőtéren látható.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedvenc!

Visszatértem LHJK-ra, mert érdekelt a felújított Mig-15 bisz

Egy jó ideje nézegetem már a repülős hírek közt, hogy a Jakabszállás Airporton  nyugállományozott MiG-15 bisz állapota változott a legutóbbi...

↑ Vissza a tetejére ↑ Vissza a tetejére