2025. január 29., szerda

Cessna 182R Skylane - HA-BIT

Általános jellemzők:
Legénység: 1
Férőhely: 3 utas
Hosszúság: 8,84 m (29 láb 0 hüvelyk)
Szárnyfesztávolság: 36 láb 0 hüvelyk (10,97 m)
Magasság: 9 láb 4 hüvelyk (2,84 m)
Szárny területe: 174 négyzetláb (16,2 m 2 )
Üres tömeg: 1970 font (894 kg)
Maximális felszállási tömeg: 3100 font (1406 kg)
Erőmű: 1 × Lycoming IO-540-AB1A5 léghűtéses, 230 LE (170 kW)
Légcsavarok: 3 lapátos állandó fordulatszám

Teljesítmény:
Maximális sebesség: 150 kn (170 mph, 280 km/h)
Utazási sebesség: 145 kn (167 mph, 269 km/h)
Leállási sebesség: 49 kn (56 mph, 91 km/h)
Hatótávolság: 930 nmi (1070 mérföld, 1720 km)
Emelkedési sebesség: 924 láb/perc (4,69 m/s)

Gyári szám: 18268387 

N8187E regisztráción került Ausztriába, ahol OE-KEH regisztráción volt 2023-ig. Ekkor lett HA-BIT és Jakabszállásra került.
A HA-BIT egy Cessna gyártmányú 182R Skylane, ami egy amerikai négyüléses, egy hajtóműves könnyű repülőgép. Elöző jelzésének érdekessége, hogy a keresési találatok az N8187E jelzésre egy DC-3-ast adnak ki. Az 1956-ban bemutatott 182-est számos változatban gyártották, köztük behúzható futóművel is, és a 172 után a második legnépszerűbb Cessna modell. Az egyik nagy újítása, hogy lehetőség van két gyermekülés elhelyezésére a csomagtérben. 1957-ben bemutatták a 182A változatot, majd a következő évben egy Deluxe változatot, amely Skylane néven ismert. A gyártás folytatásával a későbbi modelleket rendszeresen továbbfejlesztették olyan funkciókkal, mint a szélesebb törzs, lehúzott farokszárny hátsó "omni-vision" ablak, megnövelt csomagtér, nagyobb össztömeg, illetve futómű váltás. 1996 után is sok más részletet frissítettek, beleértve a motort, az új üléskialakítást, és a frissített navigációs rendszereket többek közt. 2013 közepére a Cessna a 182T modelljének bemutatása már a JT-A néven futott, amely már 227 LE-s (169 kW) SMA SR305-230 dízelmotort használ.
A Cessna 182-eseket Argentínában a DINFIA építette A182 néven, Franciaországban pedig természetesen a Reims Aviation F182 néven. A Cessna 182 egy teljesen fémből (többnyire alumíniumötvözetből készült) repülőgép, aminek egyes részei –például a motorburkolat orrhéja és a szárnyvégek– üvegszálból vagy hőre lágyuló anyagból készülnek. Szárnya síkformája megegyezik a kisebb Cessna 172-vel és a nagyobb 205 és 206-os sorozattal. Az R182 és TR182 típusok visszahúzható futóművet kaptak. A Cessna a „Skylane RG” marketing nevet adta ezeknek a modelleknek. Az R182 és TR182 10-15%-kal jobb emelkedést és utazósebességet kínál a fix sebességfokozatú társaikhoz képest, és hasonlóképpen 10-15%-kal jobb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé azonos sebesség mellett a megnövekedett karbantartási költségek rovására. Az 1978-as R182 tengerszint emelkedési sebessége 1140 láb/perc (5,8 m/s), utazósebessége 7500 lábon (2300 m) 156 kn (289 km/h; 180 mph). 1978 és 1986 között kínálták turbófeltöltéses motorral is. A Skylane RG futómű-visszahúzó rendszere elektromos meghajtású szivattyúval meghajtott hidraulikus működtetőket használ. A rendszer tartalmaz egy helyzet figyelmeztetést, amely szaggatott hangot ad ki a fülke hangszóróján keresztül, amikor az behúzott állásban van, a fojtószelep elosztónyomás alá csökken, illetve ha a szárnyak 20°-on túl vannak kinyújtva. A hidraulika szivattyú meghibásodása esetén a futómű leengedhető kézi szivattyúval, hogy nyomás alá helyezze a hidraulikus rendszert. A rendszer azonban nem teszi lehetővé a futómű kézi behúzását.

Egy kicsit érintsük a modell listáját is. A HA-BIT típusát közvetlenül megelőző modell a  182Q Skylane volt. Az 1977-es modellévvel lett bevezetve egy új, 230 LE-s (172 kW) Continental O-470-U motor, valamint a műszerfalon történtek kisebb változtatások. Az 1978-as modellévben új 28 V-os elektromos rendszert, öntött műanyag vezérlőkereket és repüléselektronikai főkapcsolót vezettek be. 1979-ben lecserélték az üzemanyag-tömlőket egy 330 literes szárnyra , valamint bevezették az újratervezett főfékhengert és a generátorvezérlő egységet (ACU). 1980-ban pedig bevezették az újratervezett audiopanelt, a jelzőfényt, a csappantyú helyzetjelzőjét és a szárnyrendszer áramköreit, valamint egy opcionálisan kérhető íróasztalt a pilótaülések mögé. 1976. július 28-tól összesen 2537 építettek ebből a szériából.

182R/T182 Skylane


Az 1981-es modellévre 1406 kg-ra megnövelték a felszállási tömeget, új ajtóreteszelő rendszerrel és szárnyak szellőzőnyílásaival látták el. Illetve az új modellt, a T182-t (vagy T182R) is bemutatták 235 LE-s (175 kW) Lycoming O-540-L3C5D dugattyús motorral. Az 1982-es modellév csak kisebb változtatásokat tartalmazott. 1983-ban bevezették a továbbfejlesztett O-470-U-t, megnövelték a szárnykihúzási sebességet, kapott alacsony vákuumra figyelmeztető lámpát, továbbfejlesztett avionikai hűtőventilátort, a hátsó ülés szellőzését is megoldották, illetve érkezett az opcionális, osztott kapcsolós elektromos lift trimm rendszer. 1980. augusztus 29-től összesen 895 db-ot gyártottak ebből a típusból. 












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedvenc!

Visszatértem LHJK-ra, mert érdekelt a felújított Mig-15 bisz

Egy jó ideje nézegetem már a repülős hírek közt, hogy a Jakabszállás Airporton  nyugállományozott MiG-15 bisz állapota változott a legutóbbi...

↑ Vissza a tetejére ↑ Vissza a tetejére