Legénység: 1
Férőhely: egy utas
Hosszúság: 7,16 m (23 láb 6 hüvelyk)
Szárnyfesztávolság: 10,87 m (35 láb 8 hüvelyk)
Magasság: 2,18 m (7 láb 2 hüvelyk)
Üres tömeg: 528 kg (1164 font)
Bruttó tömeg: 800 kg (1764 font)
Üzemanyag-kapacitás: 24 US gallon (91 L; 20 imp gal)
Erőmű: 1 × Continental IO-240-B3B négyhengeres, vízszintesen ellentétes dugattyús repülőgépmotor , 93 kW (125 LE)
Légcsavarok: 2 lapátos Sensenich Propeller fix osztású
Teljesítmény:
Férőhely: egy utas
Hosszúság: 7,16 m (23 láb 6 hüvelyk)
Szárnyfesztávolság: 10,87 m (35 láb 8 hüvelyk)
Magasság: 2,18 m (7 láb 2 hüvelyk)
Üres tömeg: 528 kg (1164 font)
Bruttó tömeg: 800 kg (1764 font)
Üzemanyag-kapacitás: 24 US gallon (91 L; 20 imp gal)
Erőmű: 1 × Continental IO-240-B3B négyhengeres, vízszintesen ellentétes dugattyús repülőgépmotor , 93 kW (125 LE)
Légcsavarok: 2 lapátos Sensenich Propeller fix osztású
Teljesítmény:
Utazási sebesség: 256 km/h (159 mph, 138 kn)
Leállási sebesség: 83 km/h (52 mph, 45 kn)
Hatótáv: 1013 km (629 mérföld, 547 tengeri mérföld) 30 perces tartalékkal
Szerviz mennyezet: 4000 m (13120 láb)
Emelkedési sebesség: 5,1 m/s (1000 láb/perc)
Repüléselektronika:
Garmin GNC 420W GPS / COM
Garmin GTX 327 transzponder vak magasságkódolóval
PS Engineering PM 1000
Leállási sebesség: 83 km/h (52 mph, 45 kn)
Hatótáv: 1013 km (629 mérföld, 547 tengeri mérföld) 30 perces tartalékkal
Szerviz mennyezet: 4000 m (13120 láb)
Emelkedési sebesség: 5,1 m/s (1000 láb/perc)
Repüléselektronika:
Garmin GNC 420W GPS / COM
Garmin GTX 327 transzponder vak magasságkódolóval
PS Engineering PM 1000
Gyáriszám: 20104
Előző jelzési alapján 1995-ben N104DV regisztrációval Kanadába kepült, ahol megkapta a C-FVPV regisztrációt. Majd ezeket az éveket követően D-EKGT lajstrommal német területeken mozgott az országba kerülése előtt. Azonban 2015 az országba kerülését követően a ma is használt HA-STQ regisztrációval oktató repülőgép Budaörsön.
A HA-STQ egy Diamond DV20 Katana ami egy osztrák tervezésű, kétüléses általános repülésű, könnyű repülőgép. A Diamond Aircraft fejlesztette és gyártotta, eredetileg Ausztriában. A DV20 számos funkcióval rendelkezik a korábbi Diamond HK36 Super Dimonához képest. 1993-ban vezették be. A kanadai gyártású repülőgépeket DA20- nak jelölik. Viszonylagos sikert aratott a piacon, hiszen 2008-ra több mint 1000 repülőgépet adtak el, és a DA20 több továbbfejlesztett változatát is kifejlesztették. Ezenkívül a típust továbbfejlesztették a négyüléses Diamond DA40 Diamond Star -ra. A Diamond DV20 Katana egy alacsony szárnyú konzolos, egysíkú repülőgép, amelyet általában alacsony költségű, kétüléses edzőrepülőgépként üzemeltetnek. A Flight International szerint viszonylag szokatlannak tartják az oktatók körében, mivel olyan kialakítást alkalmaztak, amely nagymértékben kihasználja a gyártó korábbi vitorlázó termékeit. A Katana oktatói szerepkörében előnyt jelent a viszonylag könnyű kezelhetőség és az érzékeny vezérlése. A hagyományos oktató repülőgépekhez képest úgy került piacra, hogy jelentősen csökkenti az üzemeltetéshez kapcsolódó üzemanyag- és karbantartási költségeket, ugyanakkor kedvező repülési minőséget és a szükséges hatótávolságot biztosítja a gyakornokok tapasztalatszerzéséhez. Egy ideig a Katana volt az egyetlen elérhető kétüléses kompozit oktató repülőgép, amely alacsony költségeket és fejlett technológiát kínált, így hatékony rést biztosítva a szektorban. A Katana számos jellegzetes tulajdonsággal rendelkezik, beleértve a teljesen kompozit szerkezetet, az alacsonyan szerelt szárnyakat, a T-farok elrendezését és a görgős orrkereket. Minden modell kompozit repülőgépvázat használ , amely üveg- és szénszál-erősítésű műanyagból készül. Az egy darabból álló törzs kivehető szárnyakkal rendelkezik, amelyek segítik a szállítást és a szervizelést. Magukban a szárnyakban átlátszó plexi panelek vannak, így a kulcsfontosságú vezérlőelemek szétszerelés nélkül könnyen ellenőrizhetőek. A repülőgépvázat a teljes külsején letisztult felülettel látták el, amely a korrózió és a szegecsek kiküszöbölésére szolgál illetve a karbantartási igények csökkentése érdekében is hatásos. A Katana fenntartási költségeit viszonylag alacsonynak ítélték a felhasználóik. A Katana kiváló külső láthatóságot biztosít pilótái számára az egy darabból álló buboréktetőnek köszönhetően, amely hátul csuklósan van elhelyezve, így a beépített lépcsők segítségével könnyű bejutni. A pilótafülke bal oldalán egy átfogó, hat egységből álló műszerpanel található. A konzol közepén a repüléstechnikával kapcsolatos kezelőszervek és kijelzők többsége, a jobb oldali panelen pedig a motorspecifikus elemek találhatók. A Katana egyedi, bot típusú repülésvezérlést alkalmaz a jármákkal szemben, valamint a központilag elhelyezett talapzaton található kulcsfontosságú motorvezérlőket. A zajszintek olyan alacsonyak, hogy a hangkommunikációhoz általában nincs szükség headsetekre, bár erre a célra egy intercom rendszert is beépítettek. A DV20 orrkereke nincs összekötve a kormánypedálokkal, így a gurulás közbeni fordulatok differenciálfékkel történnek, a kormánykormányzás pedig a légsebesség növekedésével egyre hatékonyabb. A Katana magasabb siklási aránnyal rendelkezik , mint sok versenytársa; siklási aránya 11:1, a DA20-A1 pedig 14:1. A repülőgépen nem találhatók örvénygenerátorok, szárnykerítések illetve sok más aerodinamikai eszköz, kivéve az integrált szárnyrészeket , amelyek pozitívan járulnak hozzá a gördülési stabilitáshoz, a légellenállás csökkentéséhez és a csűrő hatékonyságának növeléséhez. A Katana T-farok konfigurációjáról azt is állították, hogy csökkenti a légcsavar által generált csúszóáramlat negatív hatásait. Az egyéb kedvezőtlen repülési körülmények ellen is védekeztek, mint például a szárnyledobás, amely csak a hosszan tartó és túlzott emelőmunka következtében alakulhat ki meredek emelkedő kanyarban, és az ellennyomás lazításával orvosolható. A szabályozási erők minden üzemmódban jól kiegyensúlyozottak, ami csökkenti a vezérlőfelületek levágásának gyakoriságát. A három repülésvezérlő felület közül kettő, az elevátorok és a csűrők, tolórúddal működnek, míg a kormányzása kábeleken keresztül történik. A túlforgás elleni védelem érdekében a hátsó egység alatt megerősített műanyag csúszóbetét található. A Katana C modelljét-t Continental O-240 dugattyús motorral szerelték fel, míg a korábbi "A" modellben egy Rotax 912 található. A Rotax motorral hajtott változatok szabványos autóbenzinnel való használatra engedélyezettek, kenőanyagként pedig szintén ajánlott autóipari olajat használni. A Hűtőfolyadék elvesztése esetén a Rotax motor 56 százalékos vagy az alatti teljesítmény mellett akár 2 órán keresztül is képes „száraz futásra” anélkül, hogy az bármilyen kárt okozna. A repülőgép állandó sebességű légcsavarja hidraulikus működtetésű és kompozit lapátokkal van felszerelve. Egy egyedülálló tengelykapcsoló elrendezésnek köszönhetően, akadályba ütközés esetén automatikusan lekapcsolja a légcsavart a motorról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése